Jak powstają wizualizacje 3D

Zaprojektowałeś wnętrza. Masz już rozrysowane rzuty. Przygotowałeś specyfikacje produktów i materiałów, które chcesz użyć w projekcie. Pora na wykonanie wizualizacji!

Poniżej pokazuje jak przebiega proces tworzenia wizualizacji.

1. WYCENA

W kilku zdaniach napisz co jest przedmiotem wizualizacji. Podaj ilość ujęć, które chciałbyś wykonać. Jakie będzie przeznaczenie wizualizacji: czy wyłącznie do prezentacji na stronie www czy też może pojawią się w drukowanych katalogach lub na bilbordach. Jaki terminy zakładasz na wykonanie zlecenia. Takie informacje wraz rzutem prześlij na adres info@matusiakstudio.pl. Możesz skorzystać z formularza kontaktowego w zakładce KONTAKT. Mając tę wiedzę będę mógł przygotować dla Ciebie wycenę.

2. MATERIAŁY DO WIZUALIZACJI

Do rozpoczęcia pracy nad wizualizacjami potrzebne będą materiały, na podstawie których powstanie trójwymiarowy model wnętrza.

Rzuty

Pracę nad modelem 3d zaczynam od odpowiedniego przygotowania rzutów w programie CAD (oprogramowanie do projektowania technicznego). Idealnie zatem, jak masz możliwość przesłania projektu w formacie CAD, np. w rozszerzeniu dwg czy dxf. Pozwala to na natychmiastowe rozpoczęcie działań. W przypadku rzutów dostarczonych w postaci skanu czy zdjęcia konieczna jest ich digitalizacja. Projekt musi zostać przerysowany w programie CAD.

Zwróć uwagę czy na rzucie podane są informacje odnośnie wysokości pomieszczeń, sufitów podwieszanych, otworów okiennych i drzwiowych.

Jeżeli w skład projektu wchodzą także przekroje czy rozwinięcia ścian, oczywiście również je prześlij.

Jeśli masz pomysł, z których miejsc we wnętrzu chciałbyś wykonać wizualizacje, wskaż je wrysowując na rzucie strzałki bądź kąty widzenia. Możesz to zrobić bezpośrednio w pliku CAD bądź też nanieść ręcznie na wydruk i przesłać skan lub zdjęcie.

rzut pokazujacy jak wrysować miejsca z których będą wykonywane wizualizacje 3D
obrazek pokazujący jak zaznaczyć na rzucie umiejscowienie wirtualnych kamer
Dokumentacja fotograficzna

Jeżeli posiadasz zdjęcia z miejsca, gdzie projekt będzie realizowany, również je prześlij. Będzie to na pewno pomocne przy odtwarzaniu w 3D części elementów.

Specyfikacja produktów i materiałów

Prześlij listę wszystkich elementów wyposażenia oraz materiałów wykończeniowych użytych w projekcie, takich jak meble, ceramika łazienkowa, oświetlenie, podłogi drewniane, wykładziny, gresy itp. Doprecyzuj sposoby wykończenia produktów jeżeli występują one w różnych wariantach materiałowych lub kolorystycznych.

Najlepszym rozwiązaniem będzie zebranie linków do wszystkich produktów w jednym pliku tekstowym.

Podaj numery lub symbole kolorów jeżeli przy doborze farb czy lakierów pracujesz w oparciu o konkretne próbniki.

2. Tworzenie wirtualnego wnętrza

Modelowanie

W programie do grafiki 3D  powstaje przestrzenna bryła zaprojektowanego wnętrza. Modelowane są ściany, podłogi, sufity, okna, drzwi, zabudowy meblowe. Według przesłanych specyfikacji do wnętrza wstawiane są wszystkie elementy wyposażenia. Część modeli 3D jest dostępna na stronach producentów, część  na potrzeby danego projektu będziemy musieli wymodelować bądź zakupić.

Oświetlenie

Wymodelowane wnętrze musimy oświetlić. Do tego celu możemy zastosować symulację światła słonecznego jak również źródeł światła sztucznego. Oświetlając wnętrze przy użyciu światła słonecznego możemy odwzorować realne warunki dla danej pory roku, dnia i godziny. Przy sztucznych źródłach światła mamy możliwość symulować ich realną moc i temperaturę barwową.

Teksturowanie

Na tym etapie nadawane są materiały wszystkim elementom wnętrza. Odwzorowywane są właściwości każdego z materiałów, takie jak kolor, faktura, połysk.

3. WSTĘPNE WIZUALIZACJE

Po wymodelowaniu, oświetleniu i dodaniu materiałów przychodzi czas na wstępne wizualizacje wnętrz. Są to próbki ujęć – wykonywane w niższej rozdzielczości pozwalają nam na szybki wgląd i możliwość wprowadzenia ewentualnych korekt.

4. FINALNY RENDERING

Po zaakceptowaniu wstępnych wizualizacji, wykonywane są finalne renderingi. Komputer analizuje wszystko to co zostało stworzone w trójwymiarze by móc następnie wygenerować dwuwymiarowy obraz, czyli wizualizacje. Jest to czasochłonny proces. Zależnie od złożoności projektu oraz wielkości docelowego obrazka rendering jednego ujęcia może zając nawet kilka godzin. Aby otrzymać finalne renderingi w krótszym czasie często korzystam z usług tzw. farm renderujących. Projekt jest wysyłany do firmy dysponującej wieloma jednostkami o dużej mocy obliczeniowej, co pozwala renderować kilka ujęć w tym samym czasie.

4. POSTPRODUKCJA

Ostatnim etapem przy powstawaniu wizualizacji jest postprodukcja. Otrzymany w procesie renderingu tzw. surowy render jest poddawany obróbce w Photoshopie.  Dopracowywana jest kolorystyka, kontrast, detale . Dodawane są efekty charakterystyczne dla tradycyjnej fotografii jak głębia ostrości czy winietowanie, czyli przyciemnianie brzegów obrazu prowadzące uwagę odbiorcy w centrum kompozycji. W razie potrzeby w rendering wklejane są elementy ze zdjęć, np. postaci czy widok za oknem.